Brussel, 25 mei 2022 – De dure prijzen aan de pomp wegen duidelijk door op het gezinsbudget. Veel Vlamingen zien fietsen naar het werk als een (deel van de) oplossing. Maar liefst 39% van de werknemers overweegt om sneller de fiets voor woon-werkverplaatsingen te nemen omwille van de hoge brandstofprijzen. Bijna 1 op de 5 (19,5%) doet dit vandaag al vaker. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Lease a Bike bij 1.000 Vlaamse werknemers. “Deze trend komt voor ons niet als een verrassing. Fietsleasing zat al in de lift, maar sinds enkele maanden merken wij tot dubbel zoveel interesse van bedrijven die hun werknemers fietsleasing willen aanbieden,” aldus Jaouad Auragh, woordvoerder van Lease a Bike.
Je voelt het vandaag meer dan ooit in je portemonnee wanneer je gaat tanken, met als gevolg dat we sneller de auto laten staan om naar het werk te gaan. Zo’n 1 op de 5 Vlamingen neemt nu al vaker de fiets, terwijl 19% het voornemen heeft om dit vaker te doen. ‘Het is goedkoop, je hoeft geen brandstof te kopen’ wordt door bijna de helft van de Vlamingen (47%) als belangrijk voordeel voor ‘fietspendelen’ genoemd.
Opvallend: vooral in West-Vlaanderen wordt steeds vaker naar het werk gefietst. Terwijl 44% van de West-Vlamingen vaker de fiets neemt, of wil nemen, voor woon-werkverplaatsingen, overweegt slechts 28% van de Vlaams-Brabanders dit. Verder blijkt dat ‘fietspendelen’ omwille van de dure diesel en benzine ook meer vrouwen (45%) dan mannen (32%) aanspreekt.
Hoeveel % overweegt om vaker naar het werk te fietsen door de hoge brandstofprijzen?
Fietsleasing in de lift door de dure prijzen aan de pomp
Deze resultaten komen niet als een verrassing voor Jaouad Auragh, woordvoerder van Lease a Bike: “Veel werkgevers spelen hier op in door hun werknemers fietsleasing aan te bieden. We merken de afgelopen maanden fors meer bezoekers op onze site. Onze online tool op de site om het financieel voordeel van fietsleasing voor werknemers te berekenen, werd tot dubbel zoveel keer gebruikt in vergelijking met enkele maanden geleden. Veel bezoekers geven de dure brandstofprijzen hiervoor als reden aan. Het mag voor hen ook een dure fiets zijn; in veruit de meest gevallen gaat het om een elektrische fiets of een speedpedelec, die gemiddeld zo’n 3.600 euro kost.”
Verwacht wordt dat deze trend nog even zal aanhouden. “Bijna drie kwart van de respondenten (74%) is ervan overtuigd dat de dure brandstofprijzen ervoor zullen zorgen dat nog meer werknemers in de toekomst de auto zullen laten staan voor de fiets,” besluit Jaouad Auragh.
Methodologie
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Lease a Bike tussen 25 april en 2 mei 2022 bij 1000 Vlaamse werknemers representatief op geslacht, leeftijd, provincie en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Vlaamse werknemers bedraagt 3,02%.